Umre Genel Sorular

Hanefî ve Şâfiî mezheplerine göre öğle namazının farzından önce nafile namaz kılmak sünnet olduğu gibi, Cuma günü vakit girdikten sonra da nafile namaz kılmak sünnettir. Mâlikî ve Hanbelîler ise Cuma namazından önce kılınması sünnet sayılan nafile bir namazın olmadığı kanaatindedirler. Mekke ve Medine’de Cuma ezanı okunur okunmaz hutbeye başlandığından ve hutbe okunurken nafile namaz kılmak mekruh olduğundan hacıların hutbeyi dinlemeleri daha uygundur. Kılamadıkları ilk sünneti ise Cumanın farzından sonra dilerlerse kılabilirler.

Yatarak veya mak’adını sabitlemeden yaslanarak uyuyan kimsenin abdesti bozulur. Bu durumdaki kişinin tavaf etmesi veya namaz kılabilmesi için yeniden abdest alması gerekir. Uyku ile uyanıklık arasında olup yanında konuşulanları duyacak durumda olan ya da tahiyyatta uyuyan kimsenin ise abdesti bozulmuş olmaz.

Umre Niyet İle İlgili Sorular

Hanefî, Şâfiî ve Mâlikî mezheplerine göre kıran haccına niyet eden kişi bu haccını temettu haccına dönüştüremez. Hanbelî mezhebine göre ise dönüştürebilir. Şöyle ki, öncelikle girmiş olduğu ihramın umre için olmasına niyet ederek umre tavafını ve sa’yini yapar, saçlarını tıraş eder ve umre ihramından çıkar. Daha sonra hac için ihrama girerek hac menâsikini tamamlar.

Hanefi, Şâfiî ve Mâlikî mezheplerine göre temettu haccına niyet eden kişi, ihramdan çıkmadan önce niyetini değiştirip kırana dönüştüremez. Hanbelî mezhebine göre ise dönüştürebilir.

Hac ayları içinde umre yaptıktan sonra memleketine dönen kimse, yeniden bir umre yapmadıkça yapacağı hac, ifrad haccı olur. Hac mevsimi içinde umre yaptıktan sonra kendi memleketine değil de örneğin Medine gibi mîkat sınırı dışına çıkan bir kimse oradan hac için ihrama girerse, İmam Ebû Hanîfe’ye göre yaptığı hac, temettu haccı olur. Şâfiî mezhebine göre ise bu kimse, hac için ihrama mîkât mahallinden girdiği için ifrad haccı yapmış olur.